Poďme sa pozrieť na business travel z pohľadu účtovníctva firmy. Účtovníctvo si vedú nielen právnické, ale aj fyzické osoby, živnostníci, platcovia aj neplatcovia DPH. Logicky si teda všetky cestovné výdavky chcú dať do nákladov.
Teda radi by. Mnohokrát je ale skúsenosť cestovateľov, zväčša ak cestujú prvýkrát do nejakej lokality nasledovná:
Nájdu si vyhovujúce ubytovanie (zväčša akciové, lebo zľavy veľkými červenými písmenami lákajú) cez nejaký vyhľadávač, potom nejakú supervýhodnú letenku – taktiež cez vyhľadávač, cestujú v stanovenom termíne do danej destinácie, priamo na mieste zisťujú, ako funguje miestna doprava, od letiska si zoberú taxík. Keď príde reč na účtovné položky, vyzerá to asi nasledovne:
Denne sa stretávam s firemnými klientmi, ktorí buď sami cestujú ako štatutári firiem, alebo cestujú ich zamestnanci a tak musia plánovať cash flow na cestovné výdavky. Dôvod, prečo sa obrátili na profesionálnu agentúru, ktorá sa venuje primárne business travel bol aj poriadok v týchto výdavkoch. Tie totiž nefungujú ako vyhľadávač najlacnejších ponúk, aj keď máme v systéme všetky, aj akciové ponuky tak leteniek, ako aj ubytovacích zariadení a mnohokrát ich dokážeme klientovi nájsť za výhodnejšiu cenu, než bežné bookingové systémy.
Hotovosť nie je nevyhnutnosť.
S agentúrou firma nepotrebuje riešiť hotovosť ani kreditné karty. A to ani pre štatutára, ani pre zamestnancov vyslaných na služobnú cestu. Na všetky služby dostanete do mailu voucher, ktorým sa preukážete, prípadne Vás už daný prepravca alebo ubytovacie zariadenie má v systéme, transport z letiska do hotela Vás už čaká pred letiskovou halou a je zmluvný (lacnejší ako letiskové taxi), zabezpečíme Vám dopredu aj lístky na lokálnu dopravu a dokonca aj prenajmeme auto na špeciálny voucher. Čiže žiadne dodatočné poistky ani dotankovanie nádrže doplna. S recepciou v hoteloch neriešite nič a na žiadne z využívaných služieb nepotrebujete hotovosť.
FAKTÚRA NA ZÁVER
Ach tá fakturácia. Mnoho bločkov, potvrdení, faktúr a účtovných (možno aj neúčtovných) dokladov v cudzom jazyku a Vy potom dokazujte prípadnej kontrole, že všetko to boli obhájiteľné uplatniteľné náklady, naozaj súvisiace s pracovnou cestou. S agentúrou sa netrápite prekladaním dokladov, ani tým, že by ste museli dokazovať druh výdavku, pretože až na konci cesty obdržíte riadnu JEDNU faktúru s takou štruktúrou údajov, ktorá bude vyhovovať obhájiteľnosti výdavkov. Nemusíte riešiť DPH, na ktorom doklade je, na ktorom nie je, pretože dostanete štandardnú faktúru od nás, teda slovenskej firmy, ktorá spĺňa náležitosti účtovného zákona na Slovensku. Nemusíte sa obávať, kto Vám koľko stiahol z karty, dodatočne vysvetľovať jednotlivé položky. Pracujete s full credit vouchermi, kde máte služby predplatené vo vopred dohodnutých a nemeniacich sa sumách. Okrem toho dostávate pravidelné reporty, napr. mesačné alebo ročné, ktoré využijete pri plánovaní cestovných výdavkov v ďalšom období, čo je výhodné pre manažment firiem, ktoré často cestujú. Hovorím z vlastnej skúsenosti z pohľadu agentúry a podľa skúseností našich klientov.
Ale keďže skúsenosť je neprenosná, rada na záver – vyskúšajte iba raz cestovať prostredníctvom business travel agentúry a sami zistite, aký je to rozdiel v cene, pohodlnosti, kvalite a ušetrenom čase.